Sommige studies linken een selenium tekort aan stemmingsstoornissen en slaapproblemen. Er zijn aanwijzingen dat selenium tekorten kunnen bijdragen aan de uitbreiding van virale infecties. Zoals bovenvermeld kunnen ook hart- en vaatziekten bevorderd worden door een langdurig tekort. Te weinig selenium opname is niet goed, maar een teveel kan toxisch zijn. Een hoeveelheid van 600 mcg selenium per dag, langdurig genomen, kan toxisch zijn. De symptomen van een overdosering zijn: haaruitval, witte vlekken op nagels, vermoeidheid, duizeligheid, misselijkheid en schade aan de zenuwen.

teveel selenium tekort doen ontstaan. Ook chronische ontstekingen en het gebruik van ontstekingsremmers verbruiken veel selenium. Lage selenium niveaus kunnen allerlei problemen geven zoals psoriasis en schildklierproblemen. Ze worden ook steeds vaker in verband gebracht met maag, keel en prostaatkanker, maar er is meer onderzoek nodig om te bepalen of dit een oorzaak of een gevolg is van de ziekte.

Bij mannen is het bewezen dat dit mineraal de productie van sperma en de beweeglijkheid ervan verbetert. Welke voeding bevat selenium? De grootste bron van selenium zijn onze groenten. Toch moet men hier rekening houden met de grond waarop deze geteeld zijn. Gronden die weinig selenium bevatten zullen groenten leveren met een laag selenium gehalte. De juiste hoeveelheid is dus moeilijk te achterhalen. Verder heb je vis, schaaldieren, rood vlees, granen, eieren, kip, lever en knoflook die allemaal goede bronnen van selenium zijn. Vlees van dieren die gevoed werden met granen of planten afkomstig van seleniumrijke gronden hebben ook hogere dosissen selenium in hun vlees. Biergist, tarwekiemen en met selenium verrijkte broden zijn ook goede bronnen. Sinds kort zijn er test ook de paranoten uit het zonovergoten amazonegebied die zeer veel engelse selenium bevatten. Een handvol paranoten zou voldoende zijn om aan de dagelijkse hoeveelheid te voldoen.

teveel selenium

Is het aan te bevelen om selenium als voedingssupplement te nemen?


20 februari 2014 by, pieter, selenium is een van de mineralen die in kleine hoeveelheden in de voeding aanwezig zijn en essentieel om gezond te blijven. Omdat we deze natuurlijk niet zelf kunnen aanmaken moeten we ze uit de voeding halen en het is dan ook belangrijk te weten welke voeding je best neemt. Wat doet selenium in ons lichaam? Selenium is een element energie waar men maar een kleine hoeveelheid van nodig heeft om gezond te blijven. Het helpt het lichaam om: Speciale eiwitten, de zogenaamde antioxidant- enzymen, die een rol capitool spelen bij het voorkomen celbeschadiging, aan te maken. Beschermt het lichaam na vaccinatie, het zou bepaalde vormen van kanker voorkomen. Voorkomt het ontstaan van hart- en vaatziekten. Beschermt ons lichaam tegen de giftige effecten van zware metalen en andere schadelijke stoffen.

Selenium, in voeding


De meesten zitten rond de 1,5 keer zo veel. Te veel natrium leidt tot een hoge bloeddruk, met alle gevaren voor hart en bloedvaten die daarbij komen kijken. Selenium Mannen hebben dagelijks 60 mcg selenium nodig, vrouwen 50 mcg. Bij 300 mcg ligt voor beiden de bovengrens. Net als een overschot van B6 kan te veel selenium tot zenuwschade leiden. Ook raken de tanden, nagels en haren verzwakt, en krijgen mensen last van hartkloppingen, duizeligheid en misselijkheid. Zink zink, ten slotte heeft een adh van 9 mg voor mannen en 7 mg voor vrouwen.

teveel selenium

Jodium, een overschot aan jodium begint bij 600 mcg per dag. Ter vergelijking: je hebt dagelijks minimaal 150 mcg nodig. Het grootste probleem van te veel jodium is het effect dat het op de schildklier heeft: die gaat er te snel van werken. Dat betekent dat ook de rest van de stofwisseling in de war raakt. Het gevolg is bijvoorbeeld sterke vermagering en haaruitval. Koper Het adh voor koper is 0,9 mg per dag. Vanaf ongeveer 5 keer zo veel, 5 mg per dag, kunnen problemen ontstaan.

Het overschot aan koper zorgt ervoor dat de slijmvliezen geïrriteerd raken, onder andere in de darmen. Dat zorgt voor misselijkheid en braken, maar soms ook voor diarree. Verder geldt dat de lever beschadigd kan raken doordat hij te veel koper moet verwerken. Natrium Natrium dat vooral in zout zit is een element dat veel mensen veel te veel binnenkrijgen. Volwassenen mogen eigenlijk niet meer dan 2,4 gram natrium per dag eten, zon 6 gram zout.

Selenium in voeding vermindert het


Het is nog niet helemaal bekend hoe veel te veel. Wel weten we dat 3000 mg per dag (adh 75 mg) tot laxerende effecten leidt. Vitamine d, een overdosis vitamine d komt niet veel voor. Gebeurt het echter wel, dan heeft dat kalkafzettingen in het lichaam tot gevolg, samen met een verminderde eetlust en ongewone slaperigheid. Vitamine e, de aanbevolen hoeveelheid voor vitamine e is 10 mg, zowel voor mannen als vrouwen. 300 mg is het maximum; daarboven ontstaat er risico op schade aan de bloedvaten.

Dat kan vooral tot ongewenste bloedingen leiden. Klik op de button hieronder en krijg meteen toegang! Calcium, je hebt dagelijks 1 gram calcium nodig. Krijg je langdurig meer dan 2,5 g binnen, dan hoopt al die extra kalk zich elders. Zo kunnen er stenen in de urinewegen ontstaan. Ook verkalken door een overschot aan calcium de bloedvaten en nieren.

Hoeveel spoorelementen hebt

Bij zwangere vrouwen kan het ook de kans op aangeboren afwijkingen bij het kind vergroten. Om die reden wordt hen afgeraden om lever te eten, een product dat veel vitamine a bevat. De meeste b-vitamines veroorzaken ook in grote hoeveelheden geen problemen. Voor vitamine B6 geldt echter een ander verhaal. Eet je meer dan horloge 25 mg per dag (tegenover de adh van 1,5 mg dan leidt dat tot beschadigingen aan het zenuwstelsel. Ook krijgen mensen last van hun geheugen, en worden ze overgevoelig voor lichtprikkels. Vitamine c, vitamine c is een wateroplosbare vitamine, wat betekent dat je een overschot gewoon uitplast. Makkelijk, zou je denken behalve dat je nieren dus wél al die extra vitamine c moeten verwerken. In extreme hoeveelheden raken de nieren dus overbelast.

teveel selenium

De gevaren van teveel vitamines uit

Het minimum is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, maar je kunt vaak stevig over die adh heen. Dat wil echter niet zeggen dat dat onbeperkt kan! Overdaad schaadt, en dat geldt ook hier. Te veel vitamines en mineralen kunnen uiteindelijk juist tot mér problemen leiden. Dat is in het bijzonder het geval voor de volgende twaalf stofjes: Vitamine a, mannen en vrouwen mangosteen hebben van vitamine a respectievelijk 900 en 700 mcg per dag nodig. Eet je er meer dan 3000 mcg van, dan levert dat flinke problemen. Een vitamine a overschot leidt tot hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid, een schilferige huid, spierpijn en haarverlies.

Dat betekent dat je ze per definitie via je eten binnen moet krijgen. Mineralen zitten in de natuur in grond en stenen, en komen dan via planten en dieren onze voeding. Vitamines worden op verschillende manieren aangemaakt. In totaal zijn er dertien vitamines en vijftien mineralen. Het verschilt per nutriënt hoe veel je nodig hebt om gezond te blijven, van enkele kopen microgrammen tot enkele grammen. Ook verschilt het per stofje wanneer je te veel vitamines en mineralen binnenkrijgt. Te veel vitamines en mineralen, het is voor alle vitamines en mineralen belangrijk dat je er genoeg van binnen krijgt, juist omdat je lichaam ze niet zelf kan maken.

Jbeunk Arts - homeopaat

Vitamines calorieverbruik en mineralen zijn goed voor je, zo veel staat vast. Maar betekent dat ook dat meer altijd beter is? Kun je onbeperkt pillen en supplementen slikken, of krijg je dan uiteindelijk te veel vitamines en mineralen binnen? Natuurlijk is té veel nooit goed. Maar wat precies te veel is, en hoe ernstig de gevolgen zijn, dat verschilt per nutriënt behoorlijk. In deze blog zetten we de risicos van een overschot aan vitamines en mineralen op een rijtje. En natuurlijk vertellen we je ook hoe je problemen eenvoudig kunt voorkomen! Wat zijn vitamines en mineralen? Vitamines en mineralen zijn stoffen die je lichaam nodig heeft om te functioneren, maar die je niet zelf of onvoldoende kan aanmaken.

Teveel selenium
Rated 4/5 based on 686 reviews